Access Tomahawk 400 Black Edition

  • Přidáno: 22.10.2019   |   6 čtení / zobrazení

Access Tomahawk 400 Black Edition

Konec srandy?

Změna homologací čtyřkolek před dvěma lety zabila téměř všechny sportovní čtyřkolky, co za něco stály.

Zbyli už jen poslední mohykáni…

Teď už si nemůžete koupit ani Yamahu Raptor, je bez homologace. Tak tu je jen osvědčený Access Tomahawk, který přežil šílenství evropských úředníků a zbyl nám aspoň v homologaci T3b, tedy jako traktor… Jenže není traktor jako traktor a s tímhle tchajwanským je dost velká sranda!

Tomahawk 400 Black Edition navazuje na řadu dostupných sportek od značky Access Motor, které se u nás prodávají už snad 15 let. Patřily k tomu lepšímu, co tchajwansko-čínská produkce posílala a posílá do světa a u nás si vydobyly slušné renomé. Díky tomu po nástupu větších kubatur a čtyřkolek s pohonem všech kol mohla značka navázat na své dřívější úspěchy, i když takových prodejů jako za éry malých maxíků a tomahavků už nikdy nedosáhla. Koneckonců svého času se na našich tratích dokonce jezdil pohár Accessů! Pamatujete si to?

Aktuální Tomahawk v černé edici tak vychází z původních dvěstěpadesátek a následných třístovek (obojí mimochodem výrobce nabízí stále, jen se k nám nedovážejí). Sportka postupně zvyšovala zdvihový objem až na 359 kubíků i výkon motoru a aktuální čtyřkilo není žádné ořezávátko. V TP má sice 20 kW při 4700 ot./min., nicméně otevřená mašina točí kolem 7000, tak si udělejte obrázek sami…

Nutno zmínit, že v tomhle případě se pořád jedná o automat, takže o přenos výkonu z kliky na převodovku se tu stará variátor. Tady se suchou spojkou.

I když Access Motor před koncem minulých homologací ještě prodával řazenou sportku Warrior 450, což byl vrchol řady sportovních strojů téhle značky, tak ta stále na svojí novou homologaci čeká. V kuloárech se proslýchá, že už bychom se jí mohli brzy dočkat!

Původní Tomahawky sbíraly body nejen za bezproblémovou konstrukci, ale taky za vcelku povedený design s čistými liniemi, který přežil bez nějakých zvláštních úprav dodnes. Ústupky homologaci se ovšem nevyhnul ani tenhle model – aktuálně namísto původního velkého předního světla dostal dvě lampy, protože traktor prostě musí mít vpředu i vzadu dvě světla… Pěkné to není, ale nevěšte hlavu, dá se to snadno odmontovat a z originálních náhradních dílů pořídit reflektor původní.

Jede traktor, je to Tomahawk

Od traktoru se neočekává nějaký závratný jízdní zážitek, o to víc ale může překvapit. A to je přesně případ Tomahawka. Sednout si zase po dlouhé době na sportku je mimořádně osvěžující zážitek! Co na tom, že nemá řazení, o to víc se člověk může soustředit na samotnou jízdu. Náš kousek z bazaru Quad Café má navíc plynovou páčku předělanou na rychlopal a na tachometru už přes 4000 km, takže žádný dusící se nezajetý zelenáč sotva vytažený z showroomu dovozce, ale pěkně zajetý kus!

V tomhle případě nemusí Access plnit normu Euro IV, takže si pořád vystačí s karburátorem. Sice to znamená, že leckdy má ve studeném stavu problém chytit dech a bez řádného ohřátí se mu s plynem moc nechce spolupracovat, ale zase se to dá opravit na koleni i v terénu. Pozitivní je, že Access osazuje mašinu kvalitním karburátorem Mikuni. Méně pozitivní je pořád stejné víčko nádrže, kterým se dovnitř při dešti dostane voda… Nám se to taky přihodilo. Znalci si víčko přelepují gafou…

Jízda s Tomahawkem je hodně dynamická, obligátní šedesátku, předepsanou traktorům tam máte hned, ale to ho nezastaví, na tachu ukáže i stovku. To samozřejmě není účel jeho existence, aby na asfaltu a na semaforech lovil auta, nejlíp se tahle kolka cítí mimo zpevněné komunikace. Polňačky, šotolina, lesní cesty, louky – tam je doma a ukazuje svoji nejzábavnější tvář. Zatáčky se projíždí jedině driftem a s řídítky kontra a kamínky lítají hodně daleko. Po pár kilometrech to začne být značně návykové. Na svůj zdvihový objem potentní jednoválec si s lehkou konstrukcí mašiny (váží pouhých 217 kilo!) jenom pohrává a otáčky zadních kol tak zřídkakdy odpovídají ujeté vzdálenosti… Na sportovní kolce jsou nezvyklé tři brzdy – dvě na řídítkách a samozřejmě nožní. Pravá ruční brzdí předky, levá pak zadek a noha taky. Brzdný účinek je v tomhle případě hodně slušný a potěší i příjemná dávkovatelnost, na okamžité zastavení stačí jeden prst z každé ruky.

Dobré zpracování podtrhují standardně dodávané duralové nášlapy s výpletem. Vypadá to na rozdíl od těch plastových na menších kubaturách už dospěle a ještě k tomu to nerozlámete na prvním šutru.

Samozřejmě, že Tomahawk je relativně levná sportka, takže nemůžete očekávat špičkový podvozek jako na závodních strojích. Základ s možností seřízení tuhosti pružin, co na tom je standardně, je postačující pro lehký terén, už zmíněné povrchy nebo výletní tempo. Nechtějte po čtyřstovce nějaké výkony na krosových tratích. Ve srovnání s řazenými stroji byste byli pomalí a podvozek by si ještě sáhnul na úplné dno svých schopností. Na tomhle se máte naučit nějaké základní dovednosti se sportkou a pokud vás to chytne, můžete následně přesednout na něco ostřejšího. A nebo si Tomahawka nechat jen tak pro radost, protože tak zábavný traktor nenajdete na každém rohu…

Tomahawk 400 Black Edition se prodává za 124 990 Kč a za tuhle cenu to je opravdu kopec srandy i celkem slušná technika!

Text a Foto: Dan Pejzl

    Momentálně není k dispozici žádný komentář

    Ano, čtyřkolka je skladem.