CF Moto Gladiator X450: Nastává věk X

  • Přidáno: 23.11.2015   |   544 čtení / zobrazení
Všechno má svůj čas, a tak i poslední mohykáni jednou odcházejí. Tím mohykánem čtyřkolek je klasická karburátorová pětistovka Gladiator 530, jiný karburátor od téhle značky už u nás nekoupíte, po skončení starého půllitru ho právě nahrazuje nový základ – Gladiator X450.


Pětistovka od CF Mota je jednoznačně nejprodávanější 4x4 pracovní čtyřkolka na českém trhu. Nejvíc jich jezdí ve verzi 510, modernější 530 se moc dlouho neprodávala, protože ji nahradily modely X5 a X6. Loni skončila výroba původních pětsetdesítek a 530 na nějaký čas zařazená do katalogu Journeymanu převzala roli základního stroje. Už od začátku bylo jasné, že to bude jenom dočasně, protože už od jara probíhalo ostré testování novinky X450 – nadcházejícího základu nabídky.
Už prvotní testování Gladiatora X450 ukázalo, že doba se výrazně posunula a s ní i technika. V CF Motu v posledních pěti letech výrazně zapracovali na technickém vývoji a vychrlili celou řádku strojů nové generace (a to se tu vůbec nebavíme třeba o jejich motorkách, které ve velkém používá například čínská policie). Při podrobnějším zkoumání a svezení je hned jasné, že se mají co nejvíc odlišit od svých předchůdců. Nastoupila nová generace motorů, což vidět moc není, ale i nový design, který chce zaujmout a ukázat, že CF Moto rozhodně tvary nekopíruje. A to zase vidět je!
Dalším velkým posunem vpřed je vyvinutí posilovače řízení. I ten se původně objevil v několika verzích a opět se testoval u jednotlivých importérů v reálných podmínkách (na dvouválcovém Gladiatorovi X8), vítězná varianta se nakonec začala dodávat plošně do dvouválců. Nové jednoválcové čtyřkolky přišly s nabídkou EPS hned od začátku (X550 loni). Platí to i pro nový X450. Krátká i dlouhá varianta dostávají posilovač na přání a to je ve třídě takhle malých obsahů velké plus.
 


Budoucnost vs. minulost
Přímé porovnání klasiky a moderny? Nový základ v podobě X450 je především výrazně subtilnější konstrukce – kolka je menší, o něco užší a celkově drobnější. To znamená nejenom lehčí konstrukci, která vyvažuje o něco nižší točivý moment menšího motoru, ale i hbitější ovládání při jízdě. Motor nové generace se už taky oprostil od rozběhové spojky, která je obecně při konstrukci čtyřkolkových převodovek na ústupu, standardem se v CF Mota stal variátor kanadské firmy CVTech a díky tomu má výkon stroje ostřejší na rychlejší náběh, než jsme u jednoválcových CF zvyklí.
V neposlední řadě tu je kompletně přepracovaný podvozek. Tím, že novinka dostala nové šasi, změnila se kompletně i geometrie náprav, jsou tu delší ramena a jiné pružiny i tlumiče. Gladiator X450 pak snese srovnání s malými modely velkých značek a další asijské konkurenty nechává hodně daleko za sebou. Takže i když má Gladiator 530 a vlastně i 510 za sebou bohatou sportovní kariéru a bezpočet vítězství třeba z domácích offroad maratonů, tak z hlediska fun factoru je jasně na koni X450, která je nepoměrně hravější, živější a ochotnější ke kravinkám v terénu. Nevzdává se přitom pracovních ambicí a nechybí tím pádem pohon všech kol s uzávěrkou předního difu nebo třeba homologovaná koule pro tahání přívěsů. Ve verzi s posilovačem jsou pracovní povinnosti spíš takovou motorizovanou zábavou…
Příliš se nezměnil ani základní posez na čtyřkolce – řídítka jsou sice vyšší, ale sedlo stejně pohodlné, nášlapy jsou navíc o něco širší, a tak je tu víc prostoru na práci nohou.



Za super cenu!
Generační výměna s sebou nese i technický skok ve výbavě stroje. Ty tam jsou analogové přístroje poslední generace karburátorové pětistovky v kapličce na řídítkách. Glad X450 tu je s plně digitálním panelem a kapličkou integrovanou do kapoty, kde se tím minimalizuje délka vedení kabeláže i potenciální možnost jejího poškození při otáčení řídítky. Nový stroj taky přidává USB porty pro připojení navigace nebo telefonu, což u původních čtyřkolek ještě nehrálo vůbec žádnou roli.
Co se naopak nemění, je možnost objednat krátkou i dlouhou verzi, přibývá k nim možnost volby posilovače k oběma variantám. Výsledně tak lze X450 nakonfigurovat do čtyř základních variant. Podle informací přímo od importéra už je jasné, že měnit se oproti starým pětikilům nebude ani cena. Ta je u Black Edition stanovena na skvělých 114 990 Kč.
Gladiator X450 se do prodeje dostává letos na konci listopadu. Na výběr jsou dva barevné odstíny – černý a oranžový… Vzhledem k tomu, že loni představený Gladiator X550 aktuálně v prodejích překonává dosavadní bestseller X8, vkládá importér do nové X450 velké naděje. S ohledem na uvažovanou cenovku jistě nebudou plané.


Text: Dan Pejzl
Foto: RZ
 

Momentálně není k dispozici žádný komentář