CF Moto Gladiator X550: Test

  • Přidáno: 17.11.2015   |   1202 čtení / zobrazení
Jestliže deset let znamenal etalon pětistovek Gladiator 510, od teď to bude jeho nástupce značený X550. Objem motoru sice pořád zůstává pod 500 ccm, ale jinak je všechno jinak. Pro srovnání jsme postavili vedle sebe oba stroje.
 
Nová doba
Když se ale podíváme na srovnání stále staré známé pětistovky 510RX s tou nejnovější, vyniknou všechny rozdíly. Když se CF Moto pouští do nějaké nové generace, je potřeba slovo nové spíš psát velkými písmeny. Oba stroje už na první pohled dělí víc než jenom čtyřicítka v označení. Starý Glad je od pohledu dělník a tím, že ho v různých obměnách znáte deset let, nepřekvapí. Novinka zase ukazuje, že ani vcelku podařený design osmistovky nemusí pro CF Moto znamenat konečnou a kreslíři z Hangzhou toho mají v zásobě víc. Čtyři čočky sice opět evokují nejmenovanou severoamerickou značku, nicméně na druhý pohled tu je odlišností dost na to, aby to zkušení prodejci před všetečnými zákazníky obhájili… Je dobře, že CF Moto myslí i na praktickou stránku věci – Gladiator X550 tak dostává po vzoru X6 nebo X8 vyměnitelné plastové lemy blatníků, standardem je i přední rám zakomponovaný do masky (po vzoru X8), nově tu jsou plastové plotny předního i zadního nosiče a kolka tak působí hodnotnějším dojmem. Jestli jsou vám povědomá zadní LEDková světla, vůbec se nedivte – stejná má i bugina Z8. A mezi světly zase inspirace X8 – uzavíratelná schránka (tady je ovšem obrovská).
Hodně praktickou záležitostí je přesunutí přístrojovky do kapličky před řídítka – opět dle dvouválcové X8. Má tam výrazně vyšší naději na přežití v případě převrácení stroje a navíc není potřeba zároveň s řídítky otáček i se svazkem kabelů vedoucích do displeje. Spínačka je dobře umístěná vpravo dole pod přístrojovkou, kde ničemu nevadí a je krytá před bahnem, naproti je zrcadlově 12voltová zapalovačová zásuvka. CF Moto trochu zklamalo použitím stejných ovladačů jako na starém stroji a podobný je i systém brzd s  levou páčkou lankem ovládající zadní brzdu – nově ji ovšem ovládá na přímo, ne přes nožní pedál, a tak je brždění levou rukou efektivnější. Krokem dopředu je přesná kulisa voliče převodovky. Páka je pořád nalevo a díky kulise už nedovolí žádnou nepřesnost řazení.
 
Všechno je jinak
Nová generace dostává kompletně nový motor (v interním kódu 191R, starý měl značení CF188) s vyšší kompresí a podčtvercovým uspořádáním válce (vrtání je větší než zdvih). Co je ještě zajímavější, to je použití pístu z většího Gladiatora X8! Píst má průměr 91 mm, ale zatímco u X8 má klika zdvih už jenom 61,5 mm, takže objem jednoho válce tu je cca 400 ccm, při delším zdvihu novinky (76,2 mm) se motor dostává na konečných 495 ccm. Kratší zdvih vždy znamená vyšší ochotu motoru jít do otáček, naopak nižší točivý moment v těch nízkých. To v případě variátoru ale není určující, protože ten pouští sílu na kola až v momentě, kdy se motor roztočí. Nový motor pracuje s většími sacími kanály a díky většímu vrtání bylo možné použít i ventily s větším průměrem, navíc sací i výfukové vačky mají nově delší zdvih. Poměrně zásadní změnou je uložení klikovky do kluzných ložisek namísto dosavadních kuličkových.
Úpravám neušel ani samotný variátor – jeho konstrukce je zase zcela nová. Poprvé u CF Mota odpadla mokrá odstředivá rozběhová spojka a nahradil ji jednodušší systém samotného variátoru – podobně to řeší třeba Polaris. Znamená to ostřejší nástup po přidání plynu a odbourání pro Gladiatora typického vrznutí při rozjezdu a v neposlední řadě nižší výkonové ztráty. Protože prokluz spojky tu nahrazuje prokluz řemenu po talířích hnacího složení variátoru, znamená to potenciálně vyšší nároky na řemen.
Na fotkách sice stroj pořád ještě má startování šňůrou, produkční série už ale o tuhle možnost přijde.
Výrobce vedle dalších inovací slibuje třeba i snížení tření v převodovce. Drobnou změnou na pohonu je zjednodušení zadního kardanu, kde teď není křížový kloub a hřídel pracuje jen s vůlí uložení tisícihranu ve výstupu převodovky a vzadu na rozvodovce. Stejně to má například bugina Z8.
Posilovače byly ještě před nějakou dobou výsadou velkých mašin, nová doba si ale žádá EPS i u malých objemů. Buď čtyřkolkáři jezdí pořád delší a delší trasy v kuse, nebo nám kolektivně ubylo sil… Buď jak buď, i Gladiator X550 nabízí posilovač řízení. Vypadá stejně jako na X8, ale podle výrobce je jiný.
 
A jak to jezdí?
Kdo zná starého Gladiatora jako svoje boty, toho překvapí, že pětistovku od CF Mota prakticky nepozná. Kromě ovladačů je všechno jinak, a to nejenom díky posilovači. Motor se hodně rád točí do vyšších otáček a ukazuje, že koně navíc jsou znát. Variátor zabírá výrazně rychleji než na stávající konstrukci a absence odstředivé spojky ještě šetří koně. Zároveň díky tomu i líp funguje motorová brzda (tam je rozdíl obrovský). Posilovač je na půllitru CF Mota nezvykem, ale pracuje dobře a v ovládání i při zapnutí pohonu všech kol nezaznamenáte změnu.
CF Moto sází na citelně vyšší řídítka než na dřívějších modelech včetně X8, o kousek nižší je pak výška sedla a výsledek to má jediný – pozice na mašině je ještě uvolněnější, a když na to přijde a chcete jet ve stupačkách, nemusíte se k řídítkům nijak krčit. V případě, že si připlatíte za posilovač (který byl součástí testovaného stroje), dostáváte do rukou velice ovladatelnou čtyřkolku, srovnatelnou s tím nejlepším, co je na trhu. Na Can-Amy nebo Polarisy bude CF Moto ztrácet ve výkonu, ale komfortem se jim vyrovná. Vůbec špatně na tom totiž není ani podvozek, standardní tlumiče nemají nádobky ani dofukování, ale svojí funkčností už dohnaly nejlepší značky. Jízda je plavná – přesně taková, jakou očekáváte od stroje pro dva (zatím se krátká verze nedělá) na cestování, expedice apod.
Žádná revoluce se neodehrála v brzdách – ty X550 převzal ze starších modelů. Funkčnosti ale prospěla nenápadná změna na zadní brzdě, kde lanko z levé páčky na řídítkách už není propojené s nožním pedálem, ale ovládá přímo zadní brzdu. Její použití je tak přesnější a není už potřeba tolik síly. Gladiator X550 EPS asi lehce zklame sportovně nadané piloty, protože verze s posilovačem je vyloženě stavěná na minimální ovládací sílu a EPS se o slovo hlásí poměrně citelně. Komu tohle nevyhovuje, sáhne po o deset tisíc levnějším základním modelu.
Největší novinkou na stroji je samozřejmě motor. Variátor zabírá výrazně rychleji než na stávající konstrukci a absence odstředivé spojky ještě šetří koně. Zároveň díky tomu i líp funguje motorová brzda (tam je rozdíl obrovský). V přímém porovnání se starým Gladem 510 jde o dvě naprosto rozdílné mašiny a X550 je bližší srovnání s dvouválcovou X8 – pocitově, ovládáním i podvozkem.
Shrnuto a podtrženo – Gladiator X550 naplnil očekávání. Je úplně jiný než staré jednoválce CF Mota, bez obalu lze říct, že komfortem a ovládáním dohnal etalony svého segmentu. Vedle X8 tak má aktuálně Journeyman v nabídce další plnohodnotnou cestovní čtyřkolku v líbivém kabátu.
 
Text a fotky: Dan Pejzl
 

Momentálně není k dispozici žádný komentář