SMC 850 Sport: Test

  • Přidáno: 25.12.2017   |   78 čtení / zobrazení
Když značka SMC postavila svoji první velkou čtyřkolku Jumbo 720, moc se jí ze začátku nevěřilo, podobné počiny takových značek totiž většinou nedopadaly příliš úspěšně. Jumbo ale prorazilo a ukázalo, že SMC umí postavit vlastní motor i funkční a trvanlivé šasi!
 
Pak přišla dlouhá cestovní verze, následně ještě sportovní klon. Pak se roky nic moc nedělo. Konkurence ovšem nelenila a objemy rostly, začaly se běžně používat dvouválce…
SMC loni přišla s novým Jumbem 850 a vyrojila se zároveň s tím i spousta spekulací, jestli bude i krátká verze, případně verze Sport. Krátká tedy zatím nebude, ale Sport ano! Inženýři Standard Motor Corporation se snažili a podařilo se jim dostat velký dvouválec do rámu téměř shodného s původní jednoválcovou 720 Sport. Ostatně stejné nebo podobné je i vše ostatní včetně náprav. A to i co se týče designu. Jestliže vám Jumbo přijde příliš usedlé a hlasovali byste pro inovaci jeho tvarů i světel, 850 Sport přejímající tvary původní sportky pořád působí hodně svěžím dojmem.
Na rozdíl od jednoválcových modelů, pro které vyvíjeli Tchajwanci motor v tamním technologickém centru ITRI, dvouválce si SMC nechává dodávat externě, pouze kompletace a kontrola motorů probíhá v tovární motorárně. Nemá cenu si hrát na schovávanou, dvouválec je kopií bestselleru od Rotaxu a funguje taky velmi podobně v reálu. Tenhle konkrétní typ má zdvihový objem 818 ccm a měl by na klice dávat cca 77 koní výkonu. To už je na čtyřkolku pořádná porce, která slibuje hodně svižné poježdění. Převodovka je oddělaná od motoru a má vlastní náplň oleje. Pohon 4x4 se řadí stejným ovladačem jako dřív. Vzhledem k tomu, že jde o novinku bez zadního diferenciálu, prodává se u nás v homologaci T3b na žlutých značkách.
 
Jak to jede?
SMC 850 Sport během ježdění beze zbytku potvrdila, že tohle je prostě hračka pro velký kluky (nebo holky), kteří už něco řídili a dokážou ocenit nejenom výkon, ale i další vlastnosti čtyřkolky. Jenom o výkonu to totiž nikdy není a i když má tahle sportka právě koní dost a dost, tak je postavená tak, že není problém je taky efektivně využít.
Základem úspěchu jakékoliv sportovní hračky do terénu jsou dvě položky – výkon, obratnost. O výkonu jsme si už řekli, že tam JE. Je ovšem taky dobře dostupný. Kousek nad volnoběhem už variátor začíná zabírat a nekonají se žádné prodlevy. Stejně jako na větším Jumbu je ovšem hranice záběru řemenu jen kousek nad zvýšeným volnoběhem po startu a tak je dobré startovat na neutrál, nechat mašinu ohřát a ustálit volnoběh na běžných otáčkách.
Velký dvouválec při běžném zacházení provozujete na cca 1/4-1/3 plynu, plný výkon znamená katapult směrem vpřed, speciálně ve chvíli, kdy máte aktivovaný pohon 4x4. Na asfaltu pak mašina pohodlně vystřihne wheelie a můžete tak pravidelně ohromovat kolemjdoucí.
V SMC měli velkou výhodu, že mohli vycházet z šasi jednoválcové sedmistovky. Ušetřili si tím spoustu práce a měli po ruce funkční základ s krátkým rozvorem. Řízení ovšem oproti sedmikilu doplnil standardně montovaný posilovač použitý i na Jumbu. Skvělý rejd ovšem zůstal – s 850 Sport se otočíte na pětníku a jestliže jsme už dříve chválili za manévrovatelnost výrazně větší Jumbo, tak tohle je ještě vyšší level! Teď už jen zůstává otázka, jak by se mašina chovala bez EPS, který je tak nějak nadiktovaný trhem a žádná takhle velká mašina se bez něj neprodává, ale který právě u jednoválcových modelů nebyl a ty díky výborné geometrii přední nápravy patřily mezi nejovladatelnější kolky i při zapnutém předku. Ale to se asi nedozvíme.
S váhou 355 kilo není 850 Sport žádný cvalík a pořád to je relativně lehkonohá kolka. Brzdová soustava o čtyřech kotoučích tak nemá se zpomalováním rozjetého stroje žádný problém a brzdíte s velkou jistotou a k jejich ovládání stačí na obou řídítkách jeden prst. K brzdnému účinku se přidává i dokonale fungující motorová brzda, která vám doprovází až do úplného zastavení.
Samozřejmě, že jako u každého jiného nového stroje i tady najdete pár detailů, nad kterými by se ještě dalo zamyslet. Třeba přední rám zbytečně snižuje nájezdový úhel tím, že zbytečně trčí příliš dopředu, řazení je tu opět trochu gumové a má nevýraznou kulisu v kapotě, slabší v celkovém porovnání jsou tu třeba tlumiče, které při použití na trati často dostanete na limity…
Ovšem vzhledem k tomu, že za takové peníze žádnou podobnou hračku do terénu nekoupíte, mávnete nad tím rukou. Kdo s tím bude závodit, bude tak jako tak upravovat a kdo nebude, nemusí na nic sáhnout.

Technické údaje ZDE
 
Text a Foto: Dan Pejzl, QUAD


 

Momentálně není k dispozici žádný komentář