SMC Jumbo: služba vlasti

  • Přidáno: 09.10.2015   |   179 čtení / zobrazení

Za projektem tohoto vojenského speciálu stojí osoba nejpovolanější – příslušník někdejší Skupiny speciálních operací (SOG) Jan Žižka, který má s taktickými čtyřkolkami zkušenosti doslova z první ruky a navíc se léta po službě vlasti věnoval těmhle strojům i z obchodní stránky. Projekt se dlouho dařilo držet v tajnosti a my víme proč:
 

„Minulý rok slovenská armáda, konkrétně 5. pluk speciálního určení, hledala čtyřkolky podobného zaměření, jako jsme měli my, tak jsme pro tento tendr postavili takovouhle úpravu. Vychází to z toho, co jsme dělali pro naši jednotku SOG v Afghánistánu. Je to zatím prototyp, a tak je postavený na Jumbu – je to lehký jednoduchý stroj s karburátorem atd. To, co jsme měli postavené pro Afghánistán na Can-Amech, fungovalo skvěle, ale bylo tam pár detailů, které bylo potřeba změnit – ty jsme už teď zohlednili,“ říká o projektu Honza.
 

Na pražské výstavě tak proběhla vůbec první veřejná prezentace stroje, ovšem hotový už je cca rok a půl. Slováci už to testovali například minulý rok, testovala i naše policie. Nejde tak o jednoúčelovou úpravu, ale řada komponentů je použitelná pro kohokoliv – zesílené nosiče, upravená elektrika, noční vidění, naviják vzadu, tišší výfuk, výplň pneu Slime nebo ochrana podvozku… Lafetu na granátomet (např. 30milimetrový AGS-17) asi použije jenom armáda, ale to ostatní může sloužit i jinde. Specialitou a vůbec ne snadným řešením je tzv. Black Out, tj. jízda s kompletně vypnutým osvětlením (svítí jenom IR – infračervená lampa pro noční vidění). Zní to celkem jednoduše, ale u žádného stroje nejde o snadnou úpravu, v elektroinstalaci se mění asi dvacet relátek – všechno běží, ale nic není vidět, ani brzdovky… Přepínač pro Black Out je schovaný v kastlíku v předním blatníku, aby nemohlo dojít třeba omylem při manipulaci k nežádoucímu rozsvícení stroje. Součástí upravené elektroinstalace je pro každý případ i záložní akumulátor.
 

Úpravou, o které by měl zapřemýšlet nejeden z nás, je přídavný tlumič výfuku. Ten si žádá zejména pohraniční policie – už pár metrů od mašiny není slyšet skoro nic. Nevyplašíte tak na dálku třeba pašeráky, narušitele hranic nebo jakéhokoliv nepřítele, případně v civilním životě nedráždíte na kilometry myslivce. Zatím nejde na vyfoceném stroji o definitivní řešení, ale i tak se povedlo odrušit asi 12 dB, což není málo.
 

Mohutný rám vpředu a pevnostní nárazník tu nejsou jen tak pro parádu – ozbrojenci jím můžou v případě potřeby prorážet oplocení nebo třeba i dveře, vrata apod. Zadní rám zase chrání posádku při převrácení stroje (oba členové posádky těžko najednou vyskočí z převracející se čtyřkolky, za rám se dá pak zase plně naložená mašina snadno vrátit zpátky na kola), navíc je jeho součástí i zmíněná lafeta granátometu. Naši vojáci tak vycházeli při stavění svých čtyřkolek z jiného určení než třeba hojně rozšířené Polarisy MV 700, MV 850 – v tomhle případě jde o bojové vozidlo s dvoučlennou posádkou – řidič a střelec, Polaris je jednomístný a nenese žádnou zbraň. Důvod je jednoduchý - česká armáda totiž nemá dostatečně velké letadlo, kterým by se dalo přepravovat plně vyzbrojené auto, ozbrojené čtyřkolky se ale můžou po dvou dopravovat vrtulníkem Mi-17, které jsou např. v Afghánistánu k dispozici.


I když úprava nevypadá nijak zvlášť složitě, tak Honza upozorňuje na příklad polských armádních Polarisů, které si dělali Poláci tak nějak sami a podle toho to dopadlo. „Udělali to z tlustých ocelových trubek, je to těžké a vypadá to, jak když jede ropovod…“ Česká úprava postavená na téhle sedmistovce je svařená z pevnostních ocelových trubek s tenkou stěnou pro extrémní pevnost a nízkou váhu. Stejný materiál se používá třeba i pro stavbu lodí. Materiál nerezne, dobře se svařuje – dá se svařit i v polních podmínkách. Obyčejná není ani barva stroje – speciální nátěr nesvítí v noci v infračerveném světle, navíc je mimořádně odolný proti otěru.
 

„Je to vlastně evoluce původních úprav pro afghánský SOG. Dá se to postavit prakticky na jakýkoliv podvozek podle požadavků zákazníka,“ dodává Honza. Ani obchod s těmito stroji není nic jednoduchého: „Polaris z divize Defense je v podstatě vojenský materiál a na obchodování s ním už je potřeba mít licenci, jako kdybys vyvážel tank… Kdežto my nabízíme úpravu civilní čtyřkolky. I cenově jsme úplně jinde.“
 

Text: Dan Pejzl

Foto: Dan Pejzl, Pavel Malý

    Momentálně není k dispozici žádný komentář

    Ano, čtyřkolka je skladem.