TGB Blade 1000: Test

  • Přidáno: 18.11.2015   |   1167 čtení / zobrazení
Fabriku TGB sice primárně živí skútry, ale čtyřkolky bere taky vážně. Jinak by totiž tahle firma roky neinvestovala do vývoje litrové čtyřkolky. A ta se nemůže jmenovat jinak než Blade!

O téhle mašině jste slyšeli už léta, vývoj trval dlouho a TGB postupně vypouštěla kusé informace o připravovaném stroji, který se měl stát vlajkovou lodí nejen téhle značky, ale aktuálně i celého tchajwanského čtyřkolkářkého průmyslu. Na rozdíl od dalších asijských výrobců TGB bez skrupulí přeskočila vyšší objemy jednoválců nebo dvouválců (třeba oblíbené osmistovky) a po letitém pětikilu (503 ccm v modelech Blade a Target) se pustila rovnou do litru (ten oficiálně ukázala loni na podzim). Konkurovat se tak snaží takovým cestovním ikonám, jako je Outlander nebo Sportsman, případně litrový Arctic Cat.
Výkonově má Blade blízko k Outlanderovi, papírově výrobce uvádí 83 koní, což je o koně víc než litrový Rotax, ten ale od modelového roku 2016 posiluje na 89 k. Rozměry si s dlouhými verzemi jmenovaných výrobců taky nezadá – velká cestovní mašina s rozvorem 145 cm a váhou kolem čtyř metráků evokuje cestování a ne nějaké poletování na trati.
Novinkou u Blada 1000 je vedle dvouválce i posilovač řízení, který je u takhle velkého stroje prakticky povinností. S půllitrem má podobný displej přístrojovky, ovladače jsou tu samozřejmě stejné. Litr je možné při nákupu nakonfigurovat do dvou základních specifikací – základní EX a luxusní LX, kde je hlavním rozdílem posilovač řízení.
 
První a další dojmy
Když jdete k litru a nejste zrovna kovaný znalec značky TGB, moc indicií vám na první pohled neprozrazuje, co se ukrývá pod plasty. Firemní designový jazyk převedli vývojáři z pětistovky do litru téměř bezezbytku a tak musíte vědět, že litr poznáte podle voštinového grilu, pětistovku podle žaluzií. Při dalším obcházení stroje ale už začínáte tušit víc a první nastartování zodpoví zbytek otázek.
Hutné brblání koncovky výfuku dává tušit ukrytý výkon, kterému se dřívější TGB neblížily ani na dostřel. Tady už se bavíme o „dospělé“ kolce, kde máte pod pravým palcem značný přebytek výkonu, což by si měli uvědomit zejména začínající jezdci. Těm odkojeným Blady 550 první metry za řídítky litru vyloženě vykouzlí široký úsměv na tváři. Tohle příznivcům TGB dosud chybělo – pořádná nálož koní a newtonmetrů.
Testovaný kousek ze série EX nebyl vybavený posilovačem řízení a to by samozřejmě mělo být hodně znát – jenže není. U víc než čtyřmetrákového stroje se podařilo geometrii řízení nastavit tak, že si na EPS často ani nevzpomenete. Velký Blade se tak dostává ovladatelností ještě před jednoválcové sourozence a ani manipulace na místě není žádná posilovna. Zejména proto, že Blade 1000 přichází s otevřeným zadním difem ve standardní výbavě (mimochodem i ten přední je výrazně větší než u pětistovek). Jakékoliv popojíždění na místě nebo parkování, trefování se do garáže apod. se tím pádem obejde bez šprajcování a prokluzu gum, netrpí ani poloosy nebo homoklouby. Na druhou stranu uzavřít se dá u Blada zase všechno – předek i zadek. Zadek má samostatný spínač na kapličce, do kombinovaného přepínače vedle pravého heftu se už tahle funkce nevešla.
Blade 1000 je rychlý. Patří k tomu nejsilnějšímu, co je na trhu k mání a rád to dává najevo. Rychlostní průměry kolem 100 km/h na polňačkách nejsou problém, vyrazíte-li na společný výlet se staršími půllitry, budete na ně muset občas počkat… Dlouhý rozvor stroje navíc přidává mašině na stabilitě, kterou podtrhuje ještě hutná váha. Obratnost Renegada tady čekat nemůžete, dlouhému Outlanderu se ale Blade blíží. Je jedno, co má litr pod koly, ochotně po přidání plynu protočí sériové bighorny na louce, hlíně, šotolině i asfaltu. Strmé výjezdy dáváte s prstem v nose a redukci tam necháte spíš pro snížení rychlosti výjezdu, než že by to snad bylo potřeba…
Podvozek je vyloženě cestovní. Kolka je nastavená na houpavé pohodlí, cílí tedy na cestovatele v první řadě. Ostatně pro sportovní účely už TGB vyvíjí 4x4 sportku s tímhle motorem.
První litrový Blade v předprodukčním vydání se u nás objevil na jarní výstavě Motosalon, později začal dovozce ASP Group přijímat objednávky. První sériové stroje ale dorazily až v červenci, kdy je dostali i první zákazníci. Aktuálně platí cenová nabídka 229 990 Kč za základní verzi a o dvacet víc za vymazlený LX. Zatímco tak půllitry svádějí tuhé cenové boje s čínskou konkurencí, litr si na velké americké stroje vyšlápnul s velice lákavou cenovkou. Technickou vyspělostí se jim sice nevyrovná, nicméně bavíme se tu pořád o půlce toho, co dáte za dlouhého Touringa nebo Outlandera LTD. A to je při podobném výkonu dost zajímavý argument.
 
Text a Foto: Dan Pejzl, QUAD

 
    Momentálně není k dispozici žádný komentář

    Ano, čtyřkolka je skladem.