čtyřkolky a motorky CFMOTO Beroun - Blatná

CFMOTO 650MT - hodně muziky...

Když k nám přišla první generace motorek od CFMOTO, byli jsme tak trochu skeptičtí, přeci jen třídu velkých strojů mají rozdělenou tradiční značky a šance, že se v ní čínský výrobce prosadí nebyla velká. Ukázalo se ale, že v Číně už velký mašiny umí a teď tu máme druhou generaci, konkrétně 650MT.
 *
 Motorku CFMOTO připravilo ve spolupráci se značkou KTM, se kterou má čím dál více společných aktivit. O design se postaralo studio Kiska z Rakouska a je fakt, že na něm není ani stopa po čínských řešeních a hlavně má MT svou vlastní tvář. Tvary jsou elegantní ale i dost agresivní. Zajímavé je přední světlo s LED pásky a čočkou. Za zmínku stojí i tvar kyvné vidlice, nebo třeba odlitky, které drží stupačky pro spolujezdce. K designu stroje se hodí i dvojice kufrů, která pojme bez problémů věci na týdenní dovolenou. 
O pohon se stará řadový dvouválec chlazený kapalinou o objemu 649,3 ccm, který  samozřejmě splňuje emisní normu EURO 5, mimo jiné díky vstřikování od značky Bosch. Zajímavá je možnost přepnutí mezi dvěma palivovými mapami - touring a sport, což v téhle kategorii rozhodně není standard, ale příjemný bonus. Elektroniku pak ještě reprezentuje ABS Continental na obou kolech. To spolupracuje se španělskými brzdami J Juan. To vše slibuje slušný mix ovladatelnosti a bezpečnosti.
 *
Jede, jak vypadá?
Design je věc jedna, ale zpracování a hlavně jízdní vlastnosti už něco jiného. V CFMOTO se ale i po stránce zpracování a použitých dílů vyšvihli. Podvozek disponuje upside-down vidlicí, která nese dvojici brzd a je stavitelná, stejně jako zadní centrální tlumič.
Po usednutí do sedla padne zrak jako první na palubní desku, která je jednoduchá, přehledná, ale zobrazuje celou řadu důležitých informací včetně zařazeného rychlostního stupně a teploty motoru. Ovladače padnou dobře do ruky, vše je na nich na svém místě tam, kde to čekáte. Všechny plasty perfektně drží a hlavně lícují, nic nevrže, zkrátka zpracování je tu na úrovni.
Sedačka je příjemná a dostatečně dlouhá i pro spolujezdce. Je navíc hodně vybraná a motorka je celkově poměrně úzká, takže problém nebudou mít ani jezdci menších postav, nebo odvážné ženy. Stupačky jsou tak akorát vysoko, stejně jako řídítka. Ta jsou na můj vkus jen trochu moc zahnutá a úzká, ale to je věc osobního pohledu. Před palubní deskou je plexištít, který jde plynule výškově nastavit. Na rozdíl od mohutné kapotáže mi štítek neposkytl tolik ochrany, kolik bych u cestovního endura čekal a osobně bych ho potřeboval o pár centimetrů vyšší. Měřím ale 185 cm a jezdci menších postav budou zřejmě spokojení.
*
Asfalt i šotolina
Start motoru se vstřikováním je samozřejmě snadný za všech okolností a platí to i pro agregát CFMOTO. Ten má výfuk pod motorkou v těžišti a line se z něj příjemný hluboký zvuk, který budí zasloužený respekt, ale zbytečně neřve na celé okolí. Jednička klapne sice lehce, ale s dost hlasitým kovovým klapnutím. Spojku v pohodě udržíte dvěma prsty a pak už stačí nechat se unést na krouťáku dvouválce. Ten má zdravou chuť do otáček a při troše práce se spojkou vám rád i přizvedne přední kolo nad silnici. Další rychlosti zapadají hladce, ale je potřeba být na řadící páčku trochu razantnější.

V CFMOTO obuli na MT gumy Metzeler, které dávají motorce jistotu a přesnou stopu, tady se rozhodně šetřit nevyplatí. 

Gumy drží perfektně na suchu, ale jistotu vám dají i na mokré vozovce. Zkoušeli jsme samozřejmě i polní cesty, ale tady by to přeci jen chtělo hrubý endurový vzorek. V daném rozměru 17 na 120, resp. 160 se určitě něco najde.
Na papíře sice váha 213 kg vypadá dost hrozivě, ale v praxi bych MT tipoval minimálně o 30 kilo míň. Jakmile se rozjedete, začne být motorka hravá a váha je pryč. Motor si s ní v pohodě poradí, stejně jako brzdy, které jsou dimenzované tak, že vás bezpečně zastaví i s plnými kufry a spolujezdcem. Když to přeženete, zakročí ABS, které je ale nastavené tak, že zasahuje až když je to opravdu nutné a třeba v terénu vás nechá i trochu zablokovat zadní kolo, což není od věci.
Terén není zrovna doménou MT, ale pořád je to kategorie cestovní enduro, takže vzhůru na polňačky. Tady vás budou limitovat hlavně gumy a tužší podvozek. Na šotolině si můžete užívat hravý motor a vysokou stavbu. Stupačky jsou dost široké a stabilní, aby se dalo jezdit ve stoje a motorka je akorát široká, aby se dala ovládat přenášením váhy. Nejvíc si ale motorku užijete na zakroucených okreskách.
CF Moto ukázalo, že pokud se do vývoje zapojí zkušení inženýři, dokáže i čínská továrna se špičkovým zázemím postavit stroj, který může z fleku konkurovat zavedeným japonským a evropským značkám, o čemž svědčí i prodeje v ČR, které se počítají v desítkách kusů jen letos. Ostatně pokud nepotřebujete v hospodě ukazovat klíčky od prémiového stroje a oslňovat puberťačky před školou, chcete dobře udělanou univerzální motorku, která vás dobře sveze, je 650 MT perfektní volba.
 *
Matěj Oliva, QUAD magazín

 

 
Soubory cookies používáme pro správné fungování naší webové stránky a jejích funkcí. Pomocí souborů cookies si také například pamatujeme váš preferovaný jazyk, zvyšujeme pro vás relevanci zobrazovaných reklam, počítáme návštěvu stránek a pamatujeme si vaše nastavení provedená na stránce.