čtyřkolky a motorky CFMOTO Beroun - Blatná

CFMOTO X850

CFMOTO se svou osmistovkou X8 trefila do černého hned na první dobrou. Značka ukázala, že umí nejen jednoválce a na většině trhů díky tomu notně zamíchala karty...
 *
Jenže X8 už je na trhu dlouhých pět let a přes nedávný facelift už by to chtělo nějaké výraznější oživení. Litr je stále v ještě v nedohlednu, ovšem nový X850 už je i u nás v reálné produkční podobě! Pojďme se na něj podívat, X850 je důležitý model – předznamená totiž budoucí vývoj velkých dvouválců CFMOTO. Můžete namítnout, že už na jaře jste si v QUADu četli o litrovém Gladiatorovi, jenže to byl syrový prototyp, který má se sériovou podobou společné jen základní tvary a zřejmě použitý motor. Tahle X850 už je něco jiného.
 *
Na kameni kámen
Dá se říct, že nezůstal kámen na kameni a Gladiator X850 jde do boje s konkurencí s odlišnou koncepcí než stávající X8. V designu to je úplně jasné – loni v Miláně představený litr ukázal nový směr a ten říká, že o tyhle křivky se podělí dvě kubatury podobně, jako tomu je u jednoválcových modelů X450 a X520. 
Nový Gladiator X850 znamená pro dvouválcovou (prozatím) vlajkovou loď asi takovou změnu, jakou přinesly nové X450 oproti klasickým pětistovkám 510/530. Kromě kompletně jiných kapot, tu je taky úplně nový rám. Pořád je posvařovaný z ocelových jeklů a trubek kruhového průřezu, ale dostává zcela nové nápravy. Sice vás při prvním ohledání napadne samozřejmě zaměřit se na tu zadní, kde proběhla revoluce, ale ani předek neodešel z vývojového centra neposkvrněn. Ale popořádku. Ta zadní náprava přechází ze stávajícího lichoběžníkového uspořádání, typického zatím pro všechny stroje z programu CFMOTO, na jednodušší vlečná ramena, jaká používá třeba Can-Am. Mezi oddělenými rameny je jen kousek od jejich uložení natažený stabilizátor propojený s ramenem krátkou tyčkou. Zcela odlišné od X8 má X850 i odpružení – silnější tlumiče omotávají na obou koncích hustěji navinuté pružiny, u nichž se dá maticí seřídit tuhost v pěti stupních. Už faceliftované X8 měly 4 kotoučové brzdy namísto původních třech, X850 tuto techniku přebírá samozřejmě taky. Na zadní kola pak působí mechanická parkovací brzda.
Mezi poloosami tu je schovaný další technický špek – X850 se bude prodávat na bílých značkách v homologaci L7e a tak tu je diferenciál. Tady už nejde o klapačku Eaton použitý u posledních X8, ale je tu diferenciál systému Torsen, tj. se šnekovými satelity zajišťujícími samosvornost. Není tak potřeba mechanické uzávěrky.
A teď k tomu předku. Na první pohled nic dramatického. Až na ten druhý odhalíte příjemný detail – X850 má hodně dlouhá ramena. V porovnání s X8 jejich délka bije do očí. Navíc jsou spodní trojúhelníky prohnuté směrem nahoru a tím zvyšují světlost a průchodnost stroje. Chytrý detail, který většinou vidíte jen u tuningových dílů. Taky na předku úřadují ty nové tlumící a pružící jednotky. Předpoklad je tedy jasný – podvozkově bude X850 fungovat ještě líp než X8!
Stejně jako vzadu, i vpředu je změna v diferenciálu – X850 má menší diferák než X8, jeho karter odpovídá diffu z X520. Nový X850 se prodává výhradně s posilovačem řízení, ten se tváří stejně, ale má jiné nastavení než u X8.
 *
800 ccm ale…
Motor vychází z léty prověřené a spolehlivé jednotky z X8, prodělal ovšem řadu úprav. Hlavy i válce jsou tu stejné – čtyři ventily na každý válec, jedna vačka v každé hlavě, plastová ventilová víka. Ovšem díky jinému naladění teď dvouválec produkuje o pět koní více a točivý moment taky posílil – na 75 Nm. V celém spektru otáček má novinka teď více síly. Vyššímu výkonu je přizpůsobena třeba chladící soustava, u které výrobce uvádí o 35% vyšší účinnost, přepracovaný je i systém mazání, opět pro lepší účinnost - náplň motoru a převodovky je tady oddělená.
Zásadní změnou osmsetpadesátky je přechod na variátor bez rozběhové spojky, který používají už všechny jednoválcové modely. Výhody jsou nasnadě – přenos výkonu je tu rychlejší a s nižší ztrátou (o cca 20%), dávkování plynu je přesnější a odezva na zmáčknutí plynové páčky rychlejší. Změn doznala za variátorem i převodovka, nově označovaná jako Smartshift. Dostala optimalizovaný pomalý převod pro efektivní využití točivého momentu při těžké práci a nově má jemnější řazení.
Už podle prvních kilometrů je znát, že variátor od kanadského CVTechu má jemnější charakteristiku a líp se dávkuje v nízkých rychlostech.
 *
Zcela nový kabát
Když jsme se dotkli odlišného vzhledu X850, vynechali jsme detaily. Ty detaily znamenají třeba vyřazení vyměnitelných lemů blatníků – plasty jsou teď v kuse stejně jako u menších modelů. Lemy teď dvouválec má jen pro rozšíření. Zajímavou změnou je umístění víčka nádrže na levý blatník vedle sedla. X8 ho měla schované mezi zadními světly. Zamykatelné už bohužel není. Mezi zadními světly je uzavíratelná schránka nahrazující prostor v zadním nosiči krytý plastovým víkem, o který jsme ovšem vždycky přišli po namontování kufru. X850 už nemá ani malý kastlík pod řidičovou sedačkou jako má X8, padl za oběť výrazně zvětšené 30litrové (!) nádrži.
Gladiator X850 přišel o klasické trubkové rámy a nahradil je plochými plastovými nosiči s otvory pro standardizované úchyty. Jak se tahle změna osvědčí v praxi, uvidíme. Co se osvědčí určitě, jsou nové bástry s ocelovou výztuhou namísto kritizovaných původních plastových u X8. Ochrana rukou řidiče je výrazně lepší a bástry se už neprotáčejí v uložení v trubce.

V přímém porovnání jsou stejně velké nášlapy obou strojů, u novinky ale dostávají kvalitnější a vyšší kovové stupačky. A rozdíl je i v sezení – sedačky řidiče jsou skoro stejné, jen ta nová je tvarovaná v návaznosti na kapoty a má širší sedací část. Výrazně jinak to je ale u křesílek spolujezdce. To nové má líp tvarovaný sedák i citelně větší a širší opěrku. Navíc madla jsou u X850 součástí křesla a nemontují se samostatně k zadnímu nosiči.
O rozdílech obou mašin by se daly popsat stohy papíru, takže bereme jenom zásadní změny. Třeba u palubní desky. Nový displej má nejen větší plochu, ale i jiné rozložení informačního rozhraní. Do menu například přidává i počítadlo motohodin, což je u čtyřkolky mnohem relevantnější údaj, než běžně zobrazované kilometry.
Osmsetpadesátka dobře odráží sebevědomí značky CFMOTO. Rakouské studio Kiska dostalo volnou ruku při návrhu zcela nových tvarů a inženýři v Hangzhou do nich napasovali novou techniku dle zkušeností z dřívějška. Technika si bere to nejlepší z X8 a ještě to vylepšuje. Celé v atraktivním balení… Vzhledem k tomu, jak zamával s trhem příchod první osmistovky, dá se očekávat velmi silná reakce i na tuhle novinku.
 
Dan Pejzl, QUAD CAFÉ

 
Soubory cookies používáme pro správné fungování naší webové stránky a jejích funkcí. Pomocí souborů cookies si také například pamatujeme váš preferovaný jazyk, zvyšujeme pro vás relevanci zobrazovaných reklam, počítáme návštěvu stránek a pamatujeme si vaše nastavení provedená na stránce.